`´ Problem med Laika `´

Idag är inte en så bra dag, nådde till en punkt där jag bara ville skicka iväg min hund idag,
var så less. Men har lugnat mig nu, och måste ha tips/råd/hjälp & ta en funderare.
Jag har slut på idéer.

Kan ju iallafall berätta hur läget ligger till, för er som inte vet:

Har en hund som fyllde 4 år, förra månaden som heter Laika.
Det är en blandning mellan Samojed/Border Collie & har haft henne sen valp.

Det har aldrig varit några problem med henne genom åren, förutom för nån månad sedan
då hon började bli ivrig vid hundmöten, för att hon vill hälsa på alla hundar.
Och sen dess har jag försökt att öva bort detta beteende med olika metoder, men det har
sakta sakta bara blivit värre & gått över till aggressivitet, vilket börjar bli ganska jobbigt &
hon kopplar bort mig totalt vid hundmöten, varken hör på mig eller knappt ser mig.
Idag gick det så långt att hon gläffsade mig i ansiktet, och det var då jag vart så arg på henne
& kände att jag totalt tappade hoppet. För i mina ögon är inte det acceptabelt.
Detta är bara när hon har koppel detta händer också,
för när jag hälsar på mamma & pappa där hon har tillgång till att
vara lös, så går hon ihop med alla hundar hon träffar. (Oavsett om hon känner dom/inte).
Lite dominant är hon & vill gärna bestämma, men hon säger till hundar bara & går där ifrån.
Här i Sundsvall när hon har kopplet på sig vill hon bara flyga på dom direkt, vilket är jobbigt &
det är inte alls roligt att gå ut med henne.

Har försökt med belöningsmetoden & haft godis av olika sorter, men får inget svar av henne
genom det, utan hon totalt ignonerar det.
Har försökt blocka henne som dom gör i hundpogram på tv, men hon hoppar bara runt mig/
över mig/vilken väg hon får tag på.
Har försökt satt mig ner med henne & pratat lungt med henne, men då lyssnar hon inte alls,
inte ens när jag tar tag i henne,
ja finns inte i hennes värld i just den stunden. (När vi möter hundar).
Det är det som är det svåra, jag får ingen kontakt med henne.

Men så fort hon fått gått fram & hälsat på hundarna innan problemet vart så stort
då hon mest var ivrig bara har det gått bra & hon vill leka dom,
men man ska väll inte behöva hälsa på varenda hund & de ska hon ju behöva lära sig?
Men eftersom det har gått över till aggressivitet just nu & hon får hälsa på hundar, 
accepterar hon bara vissa av dom. Innan accepterade hon alla.

Det är så synd att det bara finns ett problem med henne & det är när hon är kopplad,
för övrigt är hon världens bästa hund, går ihop med allt & alla - både djur & människor.
Förutom grannhunden då, som hon fått för sig också & totalt avsky.
Det är en hund jag tidigare var dagmatte åt (ibland hundvakt än idag)
& det är en rottis grabb.
I början var hon lite rädd för han p.g.a honoms storlek, men de gick över till bus & lek.
Självklart lite dominant, men dom rök aldrig ihop, utan var mer som (nu räcker det).
Idag kan han knappt gå i närheten utan att hon ska hoppa på honom direkt, tillrättvisa han
& vakta allt hon äger & allt hon inte äger i vår lägenhet.
Fast efter 10 min kan dom leka igen, men sen blir hon elak igen.
Så var det inte heller innan, så det är hennes humör som blivit helt annorlunda.
Likadant börjar hon göra mot min mamma & pappas hund också, som hon älskade
över allt annat innan.

Nej, jag vet inte längre vad jag ska göra.
Vill ju inte att det ska fortsätta såhär, speciellt inte när jag sakta ser hur det blir värre?
Vad gör jag för fel? , De vet jag inte själv.
Har aldrig tidigare haft problem med en hund innan, har jag haft det har jag innan fixat det.
Men fixar det inte med Laika :(

Annars för övrigt äter & motioneras hon som hon ska nu.. Hon äter 2-3 gånger om dagen.
Och vi är ute & går 3-5 gånger om dagen + att jag cyklar med henne nu ca. varannan dag,
hänt flera dagar i rad också beroendet på vädret & av det blir hon ju trött & får ut all sin
energi hon har då hon älskar att springa.








Några bilder på hur hon är utan koppel = så mycket bättre hund. 

Men så fort kopplet är på är det en helt annan hund, nu för tiden.
Hur det kommit av sig själv, bara sådär är ju också en rolig fråga?

Nån som är duktig, har tips/idéer / kanske vill försöka arbeta med henne?
Skulle vara väldigt tacksam & de skulle hjälpa oss jätte mycket!

Kommentarer
Postat av: terese

Hej!

Har du tänkte på om hon kanske har ont någonstans? Det brukar visa sig som "personlighetsförändringar" eller aggresivitet. Och eftersom det är bara när hon är kopplad kan det vara att hon har ont någonstans som bara känns när hon är i koppel. bara en tanke =)

2011-07-21 @ 15:58:33
URL: http://tereserhodin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tänkte på samma som terese, det finns nya bra selar som kanske är mer bekväma; http://media1.puppia.se/2010/09/puppia.jpg



Jag tycker du ska kämpa mer med henne, vill inte att det ska låta elakt! Men det kan ta tid. Jag hoppas det löser sig för dig och laika, du kan alltid börja på en lydnads kurs och fråga lärarna där hur du ska kunna göra. Kostar pengar, men kan vara värt det.



2011-07-22 @ 15:11:15
Postat av: Tessan

Okej, men det är inte säkert att det är kopplet som gör ont heller. Hon kan ju ha ont någon annanstans. tycker du ska ta henne till vet för att kunna utesluta det. För det verkar så skumt att hon har börjat med nya beteenden bara sådär =/

Gå kurs kan oxå vara en bra sak =)

2011-07-23 @ 14:47:25
URL: http://tereserhodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback