`´ Ska man behöva vara rädd? `´

Jag har läst så många artiklar nu , om hundattacker runt om i Sverige. Och bl.a om 2 som hänt inom kort här i Sundsvall & en av dom på en gata bortanför där jag bor bara:


För det första blir jag så jävla arg & besviken, på alla dessa oansvariga ägare som skaffar en hund dom inte kan hantera. Ingen kunskap har dom om den ras dom skaffar, nu säger ja inte alla , utan många.

Som fallet Flinga , du har 2 starka hundar i dina händer. En som du tydligen vet har attackerat & dödat en tax innan. Varför då ens ta sina 2 hundar samtidigt på promenad om du inte är stark nog?
Sen att dagbladet använder begreppet "kamphund" blir ja också så förbannad på , de finns inga specifika raser som är det , utan varje hund kan bli det.
Det beror på ägaren bakom kopplet som uppfostrar hunden , hur hunden ska bli. Därför krävs också att man har KUNSKAP om den hund man skaffar. I detta fall var det 2 bulldogs som hoppade på denna golden & ja känner så med ägaren som ska behöva förlora sin hund på detta tragiska vis.
Ja hoppas att ägaren får hårt straff & att hundarna omplaceras omg. till nån som kan med rasen,
samt utvärderar den ena hunden som faktiskt dödat innan. Då det inte är första gången.

När det kommer till Maltes fall, där ägaren säger "ville så gärna ha min hund lös" = oansvarigt.
Det hade vare bättre om ägaren bakom kopplet hade använt sig av en spårlina eller liknande så skulle personen kunna undangå dena attack, eller munkorg om du måste ha hunden lös. Sånt här få helt enkelt inte hända!
Men ja ger credit att ägaren tog ansvaret på sig & erbjöd att betala eventuella veterinär kostnader & jag är glad att Malte överlever & hoppas att han inte kommer få jobbigt nu vid möten av andra hundar.


Ja blir speciellt så sjukt arg när jag suttit i liknande situation förra vintern, när en av grannarna har en Rotweiler som brukar vara lös på gården.
En dag när jag gick förbi med Laika kom den flygandes ut till vägen jag promenerade på & skulla ta Laika.
Ja var så rädd den stunden & första gången fick hunden tag i Laikas päls över ryggen bara & andra anfallet så lyckades ja på nått vis ställa mig emellan med Laika bakom mig & ägaren kom springandes & fick tag på sin hund precis & satte sig på hunden & ja satte mig över Laika som vart chockad & självklart ville försvara sig & kollade om allt var okej. Ytligt var hon bra & ägaren frågade bara "Gick de bra" och jag svarade "jag tror det" rädd/skärrad & skakis.
Sen gick hon bara? Och kom inte ut mer. Ja var så rädd, mitt hjärta gick & nu varje gång när ja går förbi det huset kollar jag alltid extra. Och var skakis en lång stund efter.
Det är inte första gången en hund går från doms gård så, en annan gång kom en slags "fågelhund" , kommer inte på vad rasen heter uthoppandes för & leka med Laika.
Men oavsett om det är lek eller inte så är det INTE okej! Ha kontroll på DIN HUND!
Laika hade redan problem vid hundmöten & skällde o.s.v. som vi höll på träna bort & efter att Rotweilern hoppade på henne hade hon svårare vid hundmöten av stora, mörka hundar.
Vilket är skittråkigt för att en ägare inte kan ta ansvar!
Men jag är riktigt glad att Laika klarade helskinnad & att ja ställde mig emellan & agerade så fort & att ägaren kom i tid innan Rotweilern hoppade på igen.
Men det är INTE okej, ska man behöva vara rädd när man går ut & går med sina hundar??
Och personen ursäktade sig inte ens. JA , ja stör mig på det än idag. 



HUR KAN VI DÅ FÖRHINDRA DETTA?

- För det första , du som skaffar hund. Tänk efter innan vilken ras som är passande för dig.
Vad kan du om rasen? Vad kräven den? Är du stark nog & kunna hantera storleken av den?

- Införskaffa nått typ av hundkörkort eller kurser för varje specifik hundras som man är intresserad av att skaffa.
Så alla får den kunskap som behövs!

- HÅRDARE straff för personer som inte tar sitt ansvar, och att hundar måste vara kopplade på allmän plats.
Annars böter eller liknande. 
De förbättrar inte bara vid hundmöten utan för dom personer o,s.v som är hundrädd, det är ju självklart dom blir mer nervös då vid mötande om hunden är lös, oavsett om den är snäll/inte. 

- Hundpark i varje stad? Med inhängnad där hundarna får vara lös?
Då minskar det nog med lösa hundar runt om här i parker o.s.v.  



Nått jag också reagerar & blir lite arg på är de folk som lämnar hundskit mitt i vägen/trottoaren man går man.
Jag bryr mig inte om det är nere i nått dike eller högt gräs, för det är en anledning att gräset är högt
= ingen är där.
Men MITT PÅ VÄGEN? Plocka upp skiten efter era hundar när ni rastar dom.

Låter som en gnällspik i detta inlägg , men jag tycker helt enkelt att många ägare tar för lite ansvar idag & det är skriverier om attacker som inte ens bör hända.
Och att man själv ska behöva bli nervös vid hundmöten & rädd för att en hund tidigare gjort utfall, det är inte roligt , inte det minsta!

Nu kanske du som har en hund lös tänker?
"Min går alltid lös, och det har aldrig hänt nått".
Ja , varje husse/matte tycker sin hund är snäll, och tror inte att dom kommer göra nått. Det är ju självklart man litar på sin familjemedlem.
Men varje hund kan attackera , oavsett hur snäll den är
Men vid möten spelar det ju stor roll som en tjej på facebook skrev att
"det är mycket som spelar in beroende på vilka typer av hundar och individer som möts och också beroende på hur de möts. Det är tex ALDRIG bra att släppa fram en lös hund oavsett hur trevlig den är till en kopplad hund i kort stramt koppel. För där signalerar ägaren bakom kopplet oro och osäkerhet och såklart blir dessutom den hunden trängd då den sitter fast. Då smäller det väldigt ofta. Utan kontroll över sin hund eller utan kunskap om hur man läser hundens signaler ska man ha sin hund kopplad helt enkelt.

Många ägare till stora löst gående raser bör också tänka sig för en extra gång när de möter mindre raser.
(Och det gör verkligen de allra flesta redan!) Det säger sig självt att där kan skadorna bli livshotande för ganska lite våld från den större hunden. Det är absolut inte alltid den lösa hunden som startar bråket! Jag vet av erfarenhet att väldigt många småhundar inte blir fostrade eller blir hämmade och kan därför bete sig på ett sätt som skapar en attack från den mötande hunden. Det här är något jag önskar att alla småhundsägare tänker på när de skaffar den där lilla söta hundvalpen som man bara skrattar åt när den visar ganska allvarliga problem jämfört med om den hade varit en stor ras. Då hade den aldrig fått bete på samma sätt. Långt ifrån alla stora hundraser får heller inte den fostran de behöver såklart. Det jag vill säga är att alla individer som hör till djurarten "hund" måste behandlas, fostras och få det just det djuret behöver, inte enligt vad vi människor skulle behöva! Vi är två olika raser med olika behov och framför allt så har vi olika språk!"



Tidningsartiklarna finner ni HÄR & HÄR!
Och det tjejen på facebook skrivit som ja inte annat kunde hålla med om, som ja lånade lite av.
Det inlägget hittar ni i DENNA grupp på facebook.

Kommentarer
Postat av: Terese

Jag håller med dig så mycket!
Jag har själv en stor hund som är osäker/rädd bland vissa andra hundar, och jag har problemet att det är några med små hundar i mitt område som inte förstår det och har alltid sina hundar lösa. Så dom springer på mig och min hund, vilket alltid blir en super tråkig upplevelse för alla. Min hund blir arg deras hundar blir arg, och jag måste hänga upp min hund i kopplet för att den inte ska komma åt deras hundar. Speciellt eftersom dom är små och det så lätt kan hända något. Jag skulle önska att alla bara kunde ha sina hundar kopplade. För jag kan hålla koll på min hund, men inte alla andras oxå :(

Svar: Jo, det är inte okej att hundar springer fram i mitt tycke heller, oavsett om dom vill bråka/leka så är det inte okej i vilket fall. Och att den springer fram tyder ju på att ägaren som har den okopplade hunden inte har kontroll på den & då ska hundar absolut INTE vara lös.
Det blir så fel! Ska det vara så svårt & ha hunden kopplad på allmän plats?
Vill du ha den lös, ta den ut på landet / till nån skog / inhängad.
Så svårt är de inte.
Vill du hunden ska kunna springa i stan, ja köp då ett längre koppel iställetför & ha den lös. De finns ju flera varianter av långa koppel, bl.a. sånna med stoppknapp eller spårlinor ex. som är jättelånga.
Då har man iallafall en sorts kontroll & kan stoppa hunden då den inte lyssnar.
Men ändå har den friheten och springa, men under kontroll. Det är tråkigt :(
Och man blir arg.. Och ja förstår det är jobbigt för dej när du har en osäker hund, andra hundägare måste respektera andra ägare , det är inte svårt & hålla i ett koppel. :/

2012-10-31 @ 13:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback