Sliema!

Vaknade vid 9.30 i morse och solen sken och det var blå himmel, det var redan då 22 grader varmt och fram på dagen blev det ända upp till 28 grader varmt.
Malin och jag vandrade ner Sliema idag så jag sedan själv kan hitta dit och kollade runt på lite olika affärer.
Gatorna är verkligen smala här, de får knappt plats två att gå bredvid varandra och många av gatorna är enkelriktade. Efter det var vi och hämtade lite saker hos en av hennes vänner innan vi vandrade hem igen då hon skulle vidare på sitt jobb.

Mellan Gira och Sliema tog det ca. 30 minuter att gå i lugn takt via “strandvägen”, så de va en lagom lång och härlig väg att gå. Trafiken är ändå lugn efter dessa gator, dom stannar när man vill gå över innan dom kör ut i korsningarna och väntar på en, om du inte segar på för mycket. 

På vägen till Sliema inser ja hur lite säkerhet som malteserna använder sig av här på jobben.
I klätterställningar klättrar dom på utsidan, utan skyddskläder eller västar och jobbar på högt upp efter hus-/takkanterna utan säkerhetsväst. 
Dom är verkligen tuffa i sina arbeten.
Vi gick under och förbi där dom bytte elledningar också efter vägen, inte där heller avisade dom folk från att gå från arbetsplatsen eller runt den, mitt i kaoset står dom och jobbar helt utan skydd och allt.
Alla är väldigt lugna här nere också och tar sin tid på sig, det finns ingen stress alls på gatorna eller på jobben.
Det är inga stora fiskstim som springer i 80 knyck som i Stockholm mellan tunnelbanorna, vilket är riktigt skönt och gör detta till en chill plats. Ingen stress - ingen panik - Bara andas ut.

Lite synd ändå kan jag tycka med dessa farliga jobb att dom inte har bättre utrustning eller skydd att använda.
Skulle dom trilla ner från ett tak så kan man inte göra mycket och det är tragiskt, jag antar att det är pengarna det sitter i? Att dom inte har råd? Men jag vet inte.
Något jag vet är att jobben här är lågbetalda, några av malteserna jag pratat med undrar just därför jag väljer Malta att bo på. Men jag ser mer än bara pengar, ja ser detta som en upplevelse, som en lärdom och som en resa med saker som jag inte själv kan uppnå eller uppleva i Sverige. Alla hus ser schabbiga ut från utsidan här, utom hotellen som är mer fancy. Allt är byggt av sten och jag tycker det är fascinerande och alla olika hus har sin egna look. Det är spännande, charmigt. Gör Malta mer intressant. Men när man kommer in får man en helt annan syn, dom har stil här nere. Woow, vad snyggt det är. Så stilrent, så bra. Dom har verkligen smak.
Man ska verkligen inte tänka på de yttre i första hand. De bevisar dessa hus.

Brudarna här nere är toksnygg också, jag blir så avundsjuk. Dom är riktigt vacker och har verkligen smak och stil för mode och kläder. Dom flesta iallafall.
Grabbarna, ja de finns några som ser bra ut. Men inte alls sett lika många som tjejerna. Om dom inte gått och gömt sig? Men smaken är som baken, ja kan inte tala för vad ni andra tycker!

Vattnet här nere rekommenderas inte och drickas ur kranarna, utan de går vi och köper på flaska. Men de är riktigt billigt. Det är lite intressant också att vattnet i köket kommer från ett annat ställe än de i badrummet. 
Vattnet i köket går att dricka, men jag väljer att inte göra det. Dels för att det inte ska smaka gott och det är inte fullt rent som hemma i Sverige.
Vattnet i badrummet kommer oftast från en tank dom flesta hus har på taken och kan därför ha en annan bakteriflora, samt vara smutsigare beroende på hur ren tanken är. Men sedan filtreras det ju självklart på vägen. Varför dom står på taken är för att då solen kan värma upp vattnet som vi ex. duschar i. Smart tycker jag!

För övrigt har jag under dagen tagit de lugnt, pratat med folk som bor häromkring för att lära känna dom, samt ta reda på vad mer man kan göra här som är roligt.
Det finns en grupp på facebook vid namnet “MaltaSvenskar”, igår sökte jag tips om jobb och fick redan samma dag erbjudanden om 2 stycken som jag ska kolla på under veckan. Måste även skriva ett cv på Engelska.
Det var roligt och gav mig hopp om att det absolut inte är omöjligt att få jobb här nere, jag behöver nig inte bli strippa trots allt.
Skämt och sido, har inget emot dom men föredrar hellre att titta på dom. Men på stången passar inte jag, inte den stången iallafall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback